tisdag 19 juli 2011

Tårtor

















Sonen fyllde 3 år i Juni. Jag frågade honom vad han ville ha för tårta, då svarar han med lysande blick "bompadraketårta" Så det var bara för mig att leta rett på den blogg där jag för något år sedan sett en tetorial på just bolibompa drake tårta. Iväg till tårtdecor i kungälv och köpa färg och sugarpaste.
Fylld är den med marsankräm och grädde blandat med äpplemos, spacklad med enkel smörkräm med vaniljsocker i för att få lite smak på den.
Sedan var det bara att färga sugarpaste, vet nu att till nästa gång skall jag beställa grönfärgad sugarpaste, för jag höll på i 45 min för att färga den 1.5 klio sugarpaste som gick åt, det gick dessutom en hel burk med bladgrön gelefärg och lite grön pulver färg och fick den ändå inte så grön jag vill ha den. Men sedan var det då bara att modellera ett bolibompadrak huvud och en svans för att sedan täck hela tårtan (magen på draken) som för övrig blev väl stor. Draken såg ut att bara höggravid ;-) Men allt den tid det tog att modellera, täcka och dekorera tårtan var väl värd tiden då jag såg sonen blick när han såg tårtan. Och bara det han har som synes på bilden ovan började klappa draken. Frågan är ju nu hur jag skall överträffa denna tårta nästa gång det är födelsedag för sonen.
















Den 15 Juli gick jag från att vara fröken Hellblom till att bli Fru Keisu. Och eftersom tårtor är en av mina hobbys så bestämde jag mig för att göra tårtan själv. Bestämde tidigt att den skulle vara i 2 våningar och vara vit (orkade inte färga massa sugarpaste mer efter sonens tårta ;-) ). Eftersom jag va gravid i v27 gjorde jag det enkelt med ljusa bottnar, och mousse köpt på tårtdecor, gräddmousse med färska skivade jorgubbar och rabarbermousse med jordgubbsbitar. Spacklade med marängsmörkräm och täckte med sugarpaste och dekorerade med sugarpaste och blommor o bokstäver i flowerpaste.
Blev supernöjd både med utseendet och smaken. Båda våningarna är 9 cm hög. övre våningen är ett hjärta. För att få stadga så gjorde jag en platta av kartong med OH plast på båda sidorna i samma storlek som hjärtat och så stack jag ner 4 grillpinnar i det undre lagret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar