tisdag 19 juli 2011

Pimpat vardagsrum

Det var dags för nya gardiner i vardagsrummet, köpte ett tyg som jag gillade i affären (Jysk). Men när jag skulle till att sy så insåg jag att det inte var VI med det tyget som gardin, gillade ändå tyget så det fick bli nya fodral till soffkuddarna som tidigare haft samma färg som soffan. Sedan inköptes ett vitt linnetyg på IKEA istället. Sydde en vanlig rak kappa som hängdes upp med ringar för lite mer effekt och för att göra att det händer lite på gardinen kom jag på att jag skulle använda en metallictråd och dekorsöm. Aldrig mer, inte på en söm på 3 meter ialla fall. Använde vanlig tråd som undertråd men metallictråden gick av stup i ett. Men fick till slut till det och är nöjd i efterhand.
Fick dessutom snilleblixt iden när jag skulle sy gardinen, det var nämligen kanon solig dag så jag satte mig ute för att jobba på solbrännan samtidigt. Men jag blev ju nästan blind på kuppen, tänk att sitta mitt i solen och sy på en kritvit symaskin i ett kritvitt tyg där de flesta sömmar är 3 meter långa.
Så det jag lärde mig på denna gardinsömnad var, sitt inte utomhus o sy i vitt tyg på vit maskin och använd inte både metallictråd och dekorsöm på en 3 meter lång söm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar