fredag 13 november 2009

Stickat

När jag började jobba efter mammaledigheten så var det en arbetskamrat som undrade vart mina långa naglar tagit vägen, började åter bita på naglarna efter sonens födelse. Bestämde efter den kommentaren att nu skall jag sluta bita på naglarna igen och funderade på NÄR jag biter, jo framför tv´n på kvällarna, mest pga rastlöshet. Så jag började sticka för att ha något att göra med händerna. Detta var i slutet på augusti och hittils har det blivit 3 mössor och ett pannband.

Denna mössa gjort helt utan mönster. Slätstickad på rundsticka, avslutad med strumpstickor.
Inspirerad av bärmössorna. V är ju sonen, allt för att den även skall vara färdigmärkt till dagis. Vita kanten längst ner är påvirkad då den vart lite tråkig. Förutom att den blev snäppet kort så blev den kanon och sonen använde den mycket.




Nästa mössa skulle bli till sambon använde denna gång ett mönster jag blev tipsad om i "Garnmekanikerna" nämligen detta.
Hade dock ett tunnare garn än de rekomenderade, mätte lite dåligt så den blev för kort till sambon men den passade sonen kanon.
Köpte då ett liknande garn men tjockare och ökade antalet maskor och mätte nogrannare och då blev den kanon till sambon. Han blev så nöjd att han använder den dagligen, har därför inte lyckats fota den.

Så var det dags att ta tag i ett mönster som flera i "Garnmekaninerna" gjort och det var en typ av pannband. Calorimetry heter den och mönster finns här.
Den gick snabbt att sticka när jag med hjälp av en tjej i ovan nämnda forumtråd lyckats tyda det engelska mönstret. Under onsdagskvällen tog jag tag i det efter att det legat en dag, kunde inte slita mig så kl 2 på natten till torsdag var den klar. Underbart skön att ha på sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar