tisdag 10 april 2012

Bokstöd


Vi hade problem med att sonens böcker inte stod bra på expedithyllan. De bokstöd som vi köpt på Ikea gjorde inte sitt jobb så att säga. Jag funderade länge hur jag skulle fixa problemet. På förebilden ser man hu bokstöden liksom rasat omkull.



Jag tog en låda jag hittad ei garaget och klädde med gladpack plast (bild 1)
Blandade gips efter anvisning på påsen och fyllde i lådan (bild2)
Sedan fick "klumpen" torka ordentligt (bild3), ljuset för att man skall se hur stor den är.



Gjöt en triangel som jag satte fast med gips (bild1)
Vägde bokstödet och vågen visade 5077gram (bild2)
Sedan klädde jag in bokstedet i blått bomullstyg från IKEA och massa hobbylim som blev som lack. Limmade sedan på ett lager dickbänksunderlägg på undersidan för att stödet inte skall kunna glida (bild3)



Sedan var det bara att skruva fast ena Ikea stödet i utkanten på expediten och ställa upp mitt gjutna stöd och nu står böckerna superstadigt. Och eftersom det gjutna går att flytta ( genom att lyfta det) kan antalet böcker öka eller minska.

Funderar på olika sätt att dekorera bokstödet då det är så stort och inte så fint, men huvudsaken vara att vi skulle få ordning på böckerna, dekoration får komma senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar